Friday, July 30, 2010

Petua Lembutkan Daging


Salam.. Ok, kali ni Soda nak kongsi dgn kawan2 seme cara2 nak lembutkan daging. Bukan apa, kadang2 Soda tengok tiwi rancangan masak2.. Ada gak penonton tanya cemana nak lembutkan daging.. Memang ada mcm2 cara, tapi sebenarnya cara yg paling senang adalah seblom kita masak dagung tuh..

Cemana..?? Camni, macam mak Soda selalu pesan, seblom kita hiris daging, X kesah la nak wat masak apa pomm.. Yg penting kita belek2 dulu, cari mana urat dia... Kalo urat dia memanjang, kita jgn hiris manjang gak.. Kita kena rentas urat tuh, kasik potong sama dia...

Kadang2 sesetengah orang, men hemtam taram jer potong daging tuh kan, X tengok2 mana urat dia, tuh yg bila masak daging tuh jadi liat, pasal cara potong X betol..



Ni Soda ada buh gamba, Yg penting hiris daging tuh kasik rentas uratnya, itu ajer... Sonang yooo.... Yg anak panah tanda ijau tuh urat2 daging, so cara nak potong daging, mcm gambar kat atas tu la....

Friday, July 2, 2010

Nasi Ayam

NASI AYAM
RESEPI ASAL : My Mum

UNTUK SUP & AYAM GORENG:
1 ekor ayam - belah 4
2 keping kulit kayu manis
6 tangkai bunga lawang
4 kuntum bunga cengkih
4 biji buah pelaga
2 paket sup bunjut adabi
2 inci halia - hiris
3 ketul kiub ayam Knorr
1 paket rempah sup adabi

PERAP AYAM:
Sos tiram knorr, kicap adabi manis & Madu

Cara :
1. Masukkan kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga, sup bunjut, halia.
2. Masukkan air sampai penuh periuk, bila gelegak, masukkan kiub ayam, rempah adabi, buh sket garam.
3. Bila ayam dah betul2 masak, tutup api. Keluarkan ayam2 tu..
4. Bil ayam dah separuh sejuk, sapukan ayam tadi dgn kicap adabi manis/cap kicap udang & sos tiram knorr, madu sket satu persatu ayam tersebut.
5. Bila agak mesra bahan perap tadi, gorengkan ayam dalam minyak yg banyak.
** Jangan terlalu garing, biar lembut, perang sket dah cukup.


UNTUK NASI :
1. Cuci beras berapa pot yg dikehendaki, tumis kan sedikit bahan tumis seperti :
bwg.putih, halia, daun pandan 2 helai yg di simpul
2. Tumiskan guna 3 sudu besar butter, masukkan air rebusan ayam tadi, mengikut sukatan yg dikehendaki ke dalam beras yg sudah di cuci.
3. Tuangkan bahan yg di tumis tadi ke dalam periuk, kaco sedikit biar sebati.
4. Bila nasi dah masak, balik2 kan dengan senduk.

** Disebabkan, kuah utk sup dah di amek sket untuk masak nasi, so... kena tambah kan lagi air ke dalam periuk sup sebanyak mana yg mula2 masak tadi, masukkan garam, sesuaikan rasanya, bila gelegak, matikan api.

UNTUK ULAM :
1 biji salad / daun salad - bersihkan sehelai-sehelai
4 biji buah tomato - hiris bulat2
1 biji timun - hiris serong, pastu cakar2 guna garfu
Daun sup, daun bawang
Bawang goreng secukupnya

UNTUK SAMBAL :
6 biji cili merah
1 ulas bawang putih
1/2 inci halia
=> blend kan guna air masak sket.. Pastu, bancuh bahan mesen dgn gula, cuka, garam & sos cili
=> kalo nak banyak, gandakan bahan2 ni yer..