Wednesday, April 1, 2009

Kek Milo

Beberapa hari ni tingin betol nak makan kek. Dah jemu lak asik kek coklat jer. Ni terai wat kek milo. Tapi kukus. Boleh gak nak bakar. Terpulang..

KEK MILO
SUMBER : Tenet.. (Terai campo dgn respi lain..)

2 cawan tepung gandum
2 cawan milo
1 sudu kecil baking powder
3 sudu besar serbuk koko
2 biji telo
1 cawan gula halus
1 cawan susu pekat manis
1 cawan minyak masak
1 cawan air panas

CARA :
1. Ayakkan tepung gandum, baking powder, serbuk koko & milo dalam satu bekas. Kemudian tutup bekas itu supaya tidak masuk angin.
2. Dalan bekas lain, pukul telo, minyak, susu & gula. ( Tak perlu guna mixer)
3. Masukkan bahan yang di ayak tadi, kacau sebati.
4. Akhir sekali, masukkan air panas & kacau sebati, masukkan dalam loyang.
5. Kukus hingga masak. (Bergantung kepada api, kalo slow, masanya 1 jam) Tapi tadi soda masak lebeh kurang 45 minit jer.. Terkuat api.. Hehe..

* Tutup kukus, jangan lupa balut ngan towel/kain.. Nati air didih masuk lak dalam kek...

6 comments:

Fared Raihan Ahmad said...

bagus...semakin rajin anda menulis .....

dan selamat bekarya di dapur...
gud luck..

soda hikari said...

my preng fared raihan.. hehe.. tengkius..manyak2 ehh.. hik hik..

ikeen said...

ti..aku tgh buat kek ni..tp aku alter sket...aku tambah emulco dgn aku parut sket choc couverture aku...sikit aje la koz mahal beb choc tuh...tp rasa sure tak menjadi koz tak bubuh baking powder..umah tak de baking powder...hehhehe

Soda said...

hehe.. xper2... nati aku terai wat lak.. emulco kan manyak ni.. hehe.. guna coklat nona nyer dia sedap gak.. vochelle lagik la sedap.. tapi, kalo nak tol2 dia rasa basah.. guna coklat rice.... mmg basah jer, aku slalu wat kek coklat+coklat rice... hehe

Kokoa&friends said...

ti kek tu sedap sgt..mautaknya...4 jenis choc aku taruk...
aku bawak pi meeting TM..semua org ingat tu dodol..sebab kek tak letak baking powder..len kali pakai tepung naik sendiri senang sket...semua kata sedap..jap aje abis....

Soda said...

ehh..?? aku tgh nak wat kek coklat tapi yg ni jenis len sket... tgh wat eksperimen.. hehe