Saturday, August 4, 2012

Ayam Masak Kukus

Salam.... Selamt berpose kepada rakan2 yang sudi singgah ke blog Soda ni. Apa2 pun, sedar tak sedar tak lama lagi kita nak raya da kan, rasa cam kejap jer pulak pose tahun ni. Oyer, ni ada satu respi agak ringkas & mudah untuk disediakan.. walo nampak bahannya byk, tapi sebenarnya ia senang jer.. Campak2 jer, haha... Kalo sudi, boleh la cuber...
AYAM MASAK KUKUS
SUMBER : Diri Sendiri

(( Bahan2 ni agak2 la yer.. ))
Ayam
Kicap pekat, Sos tiram
Sos ikan, Kicap cair
Cili api, cili kering, lada sulah (soda guna yg aji-shio)
Serai, Bawang putih, Halia
Lobak, kubis bunga, kacang pis, Tomato
Daun sup,
Air stok ayam

CARA :

1. Lepas ayam dcuci besih, perap ayam dgn GARAM sket, KICAP PEKAT sket & SOS TIRAM, biarkan selama 1/2 jam.

2. Bila dah nak kukus, masukkan ayam dalam loyang atau bekas tercanggih korang... hehe, buh CILI API, HALIA, BWG PUTIH yg dihiris & SERAI ketuk.

3. Taburkan sayo2 yang ada.. LOBAK, CILI BENGGALA, KUBIS BUNGA, KCG PIS.. buh AIR SKET utk kuah ((walo air ayam tu mmg ada nati, tapi kalo sapa nak kuah lebih sket, buh la air sket ))

4. Pastu, curah sket SOS IKAN serta KICAP CAIR secara rambang.. keke.. agak2 je la. X perlu garam coz bahan2 yg di letak mmg dah masin, tapi kalo sapa kuat masin, letak je la garam.. aiman x kesahhhhhh

5. Bila ayam dah dkukus hampir 1/2 jam, baru masukkan DAUN SUP, TOMATO CERI, CILI KERING ke dlam loyang tu....

6. Pas tu, biar dlm 10 min, baru angkat, boleh la dmkan dgn nasi panas...

2 comments:

Nur Hafizah Hussain said...

sedapnyee lerrr

Soda Hikari said...

Tq Nur Hafizah... cube ler, kot2 menepati citarasa... :)