Sunday, November 19, 2017

Ayam Goreng Kari

Haa.. Kebetulan hari ni masak ni pagi tadi. Mula mak nak buat ayam masak merah, tapi saya takde rasa nak makan pulak. Pastu cakap dengan mak, wat ayam ni masak kari jer la. Mak kata, haa.. Buat je la... Ok juga. 
Resepi alahhh sama pesen jer dengan udang tu hari. Tapi mana la tau kan kalau korang yang alah dengan udang, so boleh jerrr la ganti dengan ayam. Apa ada hal... 

AYAM GORENG KARI
15 ketul ayam - ketul ni kecik je sbb somi saya tak suka ayam potong besar
3 sudu besar rempah kari ayam
1 biji bawang besar - hiris
3 biji bawang putih - hiris
3 biji bawang merah/kecik - hiris
Halia dua keping hiris besar - ni kebetulan mak saya dah hiris siap2 so saya amek je la, lapikkan dua, pastu hiris panjang2
2 senduk cili kering blend
2 pelepah daun kari - daun kari ni kebetulan besar gedebak
2 sudu besar air masak

CARA :
1. Gaulkan ayam dengan garam kunyit kemudian goreng hingga masak lorrr..
2. Panaskan minyak pastu tumis, bawang2 & daun kari.
3. Bila dah naik bau, masukkan dua senduk cili kering blend.
4. Dah naik minyak, masukkan rempah kari yang telah di bancuh dengan sedikit air. Gaul kan bagi rata. Masukkan dua sudu air masak.
5. Masukkan ayam, garam secukup rasa. Kalau rasa dah ok, tutup api.

Senduk yang saya guna untuk sukat cili kering blend tadi ialah senduk B







No comments: