Sunday, November 19, 2017

Tart Telur Kuali Viral


TART TELUR KUALI VIRAL
SUMBER : FB

~ Untuk Kulit ~
250 gm tepung gandum
125 gm buttercup
1 biji teur

~ Untuk Filling ~
250 ml susu pekat manis
3 biji kuning telur
1 sudu besar tepung kastard / tepung jagung
100 ml air masak

CARA :
1. Dalam pan, masukkan tepung dan juga butter, ramas2 kan supaya sebati.
(Mcm saya, gaul dalam besen je, sebab tak masak dalam pan)
2. Campurkan telur, gaul kan supaya dia tak melekat pada pan.
3. Ratakan keseluruhan pan.
4. Cucuk-cucukkan tart dengan garfu, jangan kuat sangat nanti tembus lak filling dia huuu...

CARA BUAT FILLING :
1. Kacau susu pekat & kuning telur dalam mangkuk.
2. Campurkan air & tepung kastard/tepung jagung kacau rata kemudian tuang dalam adunan susu+telur tadi. Gaul lagi bagi rata.
3. Tuangkan filling dalam kulit tart slow2 ekk.
4. Maka boleh lah di masak dengan api yg perlahan selama 30-40 minit/hingga masak.

*** Baik, disebabkan saya telah pun buat tart viral ni, saya derhaka sikit pada resepi ni hoho..
i) untuk susu tu, saya kurangkan sukatan skit kalau tak nanti manis sangat.
ii) dalam filling pulak, saya tambah 1 sudu kecil esen vanilla & garam sikit untuk bagi rasa lemak kalau tak dia akan rasa manis aje.
iii) kulit dia pulak jangan tekan terlalu nipis belah bawah dia ya, nanti dia dapat penyakit hati, dia akan naik timbul besar sebelah.. Kekeke...
iv) pastu, saya masak tart ni guna loyang bulat je. Tapi, saya masukkan dalam periuk ajaib, bahagian penutup saya cover dengan towel bersih supaya air wap tak jatuh dalam inti, nanti berlubang tak cantik... Heww

Ok, selamat mencuba. Sedap tau tart ni. Guna buttercup memang wangi banding marjerin...




No comments: