Friday, July 10, 2009

Sup Sayur Sawi

Salam pagi Sabtu.. Ni ada sket menu ringkas utk entri kali ni. Sayur sawi ni bese kita goreng kicap, goreng kosong, buh dalam mihun, megi kan.. Kali ni cuba korang terai yang ni plak... Masa wat ni dulu, guna bahan simple jer la, tapi boleh tambah bahan dia yang len seperti... Sila lihat respi yer, hehe...

SUP SAYUR SAWI
RESEPI ASAL : My Mum


2 pokok sayur sawi
3 biji bwg putih - hiris
3 biji bwg merah - hiris
1/2 inci halia - hiris
1 biji telur
1 biji lada besar merah - hiris
1 biji lobak saiz kecil - hiris bulat
Sedikit pepper Aji-Shio
Segenggam udang kertas
Sedikit hirisan daun sup
Sedikit bawang goreng
Air secukupnya untuk kuah
Garam secukup rasa

CARA :
1. Tumiskan bwg putuh, bwg merah & halia, guna api sederhana jer yer.
2. Bila dah naik bau, masuk udang, fish ball, fish cake. Bila dah sedikit kecut, masukkan air.
3. Bila kuah dah gelegak, masukkan telur ke dalamnya.
4. Pastu, masukkan lobak, bila lobak hampir lembut, masukkan cili & sayur sawi.
5. Masukkan garam & pepper.
6. Bila rasa seme dah ok, matikan api. Taburkan bawang goreng serta daun sup tadi, siap!!!

Chop... Chop..

Ahaaaaa... Nak lagi best, makan sup sayur ni, kene ada lawan dia. Seperti ikan goreng cili api ni. Tak kisah samada nak guna ikan bese, atau ikan kembung rembus, tapi yang penting dia mesti ada cili api, barulahhhh mantoppppppppp... Hehe.. Untuk menu ikan kat atas ni, korang boleh klik kat... SINI

No comments: