Sunday, August 16, 2009

Rendang Kerang

Kerang ni, pebret ayah Soda. Tak kisah la masak cemana pun asalkan yang berasaskan kerang. Kalo di Semenanjung, kerang murah kan.. RM2 sekilo, mcm tu la.. Kalo area Sibu Sarawak ni, sekilo kalo yang besar RM15, yang kecik sket saiz dia RM7 sekilo.. Phewww... Kalo nak wat niaga kueteow kerang ni, kena pikio banyak kali, hehe...

Hehe... Fail kalo bab menghias menu.. Bak kata mak Soda, tak bley lawan la ngan MAT GEBU nya deko.. Hehe.. Psst, ni 2nd nya pic, cucuk jer daun kunyit, kekeke...

RENDANG KERANG

RESEPI ASAL : Arwah Wan

2 kg kerang - diebus, ambil isi & toskan
3 senduk gulai cili kering blender
3 cawan santan pekat
1 sudu besar kerisik
1 helai daun kunyit - hiris

Bahan Blender :
1 biji bawang besar (sederhana besar)
4 biji bawang merah
3 biji bawang putih
2 batang serai
1/2 inci lengkuas
1/2 inci halia
Garam & gula secukup rasa

CARA :
1. Tumis bahan blender sampai wangi.
2. Bila agak kering, masukkan cili, kacau sampai sedikit kering & naik minyak.
3. Masukkan santan.
4. Kacau semua bahan sampai 1/2 kering, masukkan garam, kerang rebus & sedikit gula.
5. Masukkan kerisik, bila hampir kering masukkan daun kunyit.
6. Balik2 kan kemudian tutup api. Siap...




4 comments:

Dj Epoi said...

Walaweiiiiiiiiii.....

Gua kalau makan KERANG......Gua suka yang separuh masak huhuuuuuuuuuu.....sedap!!

Tengok jew gambaw nih.....dah lapow dah heheheheh!!!

Soda Hikari said...

DJ EPOI : hehe.. yg rebus ehh?? cicah ngan sos.. hehe.. kalo paksedara soda ska makan kerang rebus dgn sambal buat sendiri, cemana tah dia wat, tapi sedap gak.. hehe.. ades, jgn puji gambo ni, deko x kretip lgsung.. haha...

blogresipi said...

Rendang kerang!!! sedapnye!!! makan ngan nasik panas2... huhuh

Soda Hikari said...

BLOG : hehe.. tu la, masa wat rendang ni hari tuh, terus makan nasi, nasi tgh panas2.. hehe.. x bo cakap apa la.. hehe, makan ngan pulut kuning pun sedap...