Wednesday, September 2, 2009

Puding DiRaja Pahang

Hehe.. Puding tak cukop syarat neh.
Jala emas tak wat, tapi kat respi Soda kasik k..

PUDING DIRAJA PAHANG
RESEPI ASAL : Mak Cik Pah

1 sisir pisang lemak manis - jgn yg masak sgt, yg penting hujung dia ada hijau2 sket
=> Gorengkan pisang dalam minyak sebiji2 jangan di belah, goreng hingga keperangan,
ketepikan dalam mangkuk.
=> Setiap kali pisang diangkat, taburkan gula di atasnya.

Untuk Kuah :
1 biji kuning telur
1 tin susu cair
1 1/2 tin air biasa/masak - guna tin yg sama
1 sudu besar tepung kastard
1 sudu kecil esen vanilla
2 senduk gulai gula - tak mau manis sgt, kurangkan

CARA :
1. Masukkan susu cair dalam periuk, masukkan air biasa.
2. Pukul kuning telur, kemudian masukkan dalam periuk susu.
3. Masukkan gula & juga tepung kastard.
4. Kacau sebantar, pastu masakkan di atas api.
5. Kacau sekali sekala dengan api sederhana kuat, bila dah gelegak, matikan api.


Bahan Tabur :
Jala Emas
Buah prune
Buah ceri merah/hijau
Kismis hitam
Gajus

Jala Emas :
5 biji kuning telur
3/4 cawan gula - atau ikut citarasa masing2 la...
1/2 cawan air
2 helai daun pandan
sedikit daun pisang
Acuan roti jala
Sedikit garam

CARA :
1. Masukkan gula dgn air & masukkan daun pandan & masak hingga pekat. Keluarkan daun pandan.
2. Pukul kuning telur, masukkan bancuhan kuning telur ke dalam daun pisang yg telah dilipat 4 & dibuat kelongsong atau boleh juga digunakan acuan roti jala & kirailah di atas air gula yang sedang di atas api. Kiraikan sedikit demi sedikit & angkat. Buatlah mcm tu sampai abis.

CARA HIDANG :
1. Bila nak makan, buh pisang yang di goreng dalam mangkuk puding.
2. Buhkan bahan tabur di atasnya.
3. Pastu, tuangkan kuah susu.

*** Puding ni sedap di makan ketika sejuk ( baru kuar freeze )

7 comments:

Kokoa&friends said...

ti..ni fav aku kalo berpuasa kat Pekan bandar di raja ni...kg nuh...best nyer lah..
nk lagi harum pisang tu goreang dgn butter...bau butter memikat selera

Soda Hikari said...

KEEN : kalo ikut respi istana.. pisang yg digoreng dicampo sket ngan minyak sapi.. fuhhh....

Kokoa&friends said...

minyak sapi?..hehheh...bau dia sesuai utk nasi minyak je ..hahhah..mak ngah nuh ckp kalo org istana diorg buat jala emas pakai bekas tembaga...huhuhuuu...
aku kalo buat tak buat pun jala emas tu..sebab malas...hahhah..alasan yg kukuh kan...

Soda Hikari said...

KEEN : x mau buh manyak2 minyak sapi tue, kalo untuk 60-70pisang lemak manis, masak ngan 1/2kg minyak masak, campo ngan 2 sudu minyak sapi... 2jer.. bukan buh 1 tin, hek hek...

tp, terpulang pd individu, nak guna butter ke, butter cap tong ke, minyak masak ajer ke, org cuma tepek respi ajer, pastu nak modified ikut citarasa memasing, wat ajer.. hehehe...

kat tb9, respi istana.. ada kerabat masak guna piuk tembaga, minyak sapi utk masakan dia...

ya tepat sekali, cik "M" yg sebenarnya.... keke...

Anonymous said...

nanti tak lekat ke pisang tu kalau guna butter?

Soda Hikari said...

ANONYMOUS : guna butter yg part mana ekk... ? sbb saya x guna butter, masa goreng pisang tu guna minyak masak biasa jer, cuma pisang jgn yg masak, nati lembik.. yg sedang2 jer...

Soda Hikari said...

Oyerrr cik ANON.. baru saya pasan, bila tgk semula komen2 kat atas tu, hehehe.. ooo, part butter tu boleh, cuma tu la, pisang tu jgn terlalu masak, tu je yg penting, kalo pisang tu dah masak sangat, pastu goreng plak, mmg lembik la dia... :)