Friday, February 3, 2012

Gulai Lemak Labu

Gulai Labu.. Perghhh.. peberet Soda ni woiiii.... makan dengan nasik panas2.. ada pulak ikan masin sepat.. adoiiiiii... nangis makan... keke...

GULAI LEMAK LABU
SUMBER : Diri Sendiri

** Yang Soda masak ni, untuk labu yang size kecik yer... Besela, makan tok dua orang jer kat umah ni.. hehe..

1 biji labu
Cili padi - ikut suka nak byk mana, tapi Soda wat tak pedas sangat, sebab dia sayo kan
Kunyit hidup sket / serbuk kunyit
Ikan bilis sket
Serai - ketuk
1 keping asam gelugor/asam keping
2 helai daun limau purut
1 biji kelapa - ambil santannya
CARA :
1. Selepas labu di kupas kulit, buang biji, potong2 kan labu tu, cuci pastu masuk dlm periuk.
2. Tumbuk cili api, garam dengan kunyit hingga lumat
3. Perahkan santan, masuk dalam periuk labu.
4. Masukkan juga bahan yang di tumbuk, masuk serai, daun limau purut, asam keping yang size kecik serta ikan bilis.
5. Masakkan atas dapo. Kacau sekali sekala supaya santan tak berkepala.
6. Rasakan garamnya, bila labu dah lembut, kuah sket pekat, bolehla matikan api.




** Biasanya, kalo guna asam keping ni Soda akan kuarkan bila gulai dah masak. Tak nak letak pun takpe asam keping ni, tapi atok Soda suka kalo letak asam ni.. Apa2 pun terpulang k... Chow

1 comment:

Outbound Malang said...

salam sukses gan, bagi2 motivasi .,
Hargailah hari kemarin,mimpikanlah hari esok, tetapi hiduplah untuk hari ini.,
ditunggu kunjungan baliknya gan .,.